Tuesday, November 20, 2007

اشمعني انا ؟

كتير بنسمع عن محبي فلان و محبي علان
و كتير بنسمع عن مشجعي الفلان و مشجعي العلان
لكن ليه لازم الي بيحب فلان يكون بيكره علان و ليه لازم الي بيشجع الفلان يكون ضد العلان
نوضح اكتر ... ليه لما نتكلم عن عمرو دياب مثلا و حد يقول انا بحبه , يرد واحد عليه يقولوا لا انا بحب تامر , ليه مردش و قال انا ما بحوش ؟
و مثلا لما نيجي نتناقش في الكرة و نقول عماد متعب جامد , يقوم واحد يرد و يقول لا عمرو زكي اجمد
ليه دايما بنرد علي الكلام غلط , ليه دايما كل حاجه ليها ضد
و خلي بالك انا لسه بتكلم عن حجات من ( وجهه نظري ) مش مهمه و لكن الي بيحصل ده بيحصل كمان في الحجات المهمه
يعني لما يجي واحد من الوفد يتكلم مع واحد من الاخوان , و يقول الوفدي ان سعد زغلول هو افضل زعيم وطني لمصر و كمان صاحب خير علي مصر يقوم يرد الاخواني و يقوله لا ده البنا او الهضيبي هما فعلا اصحاب الفضل علي مصر لكن للاسف عشان اعداء النجاح محققش الي كان عايزة
او مثلا لما نتكلم في الاديان و نقول محمد ده انسان محترم و مؤدب , يقوم يرد واحد تاني و يقول انت مش شايف مايكل ولا ايه
الحجات ديه كلها متبدله بين المسلمين و المسيحين و الاخوان و الوفدين و الاخرين من السياسه علي اعتبار ان الوفد ام الليبراليه
و مقدرش انسي ان الاهلاويه و الزملكويه بينهم الشئ ده , ده حتي ظهر اوي الشئ ده ساعت ماتش الاهلي و النجم لما اغلب الزملكويه كانوا بيشجعوا النجم , بس عشان بيلاعب الاهلي , و طبعا لا انكر ان الاهلويه بيعملوا كده لما الزمالك يلعب مع حد غريب
هل ده مرض عند المصرين ؟ ام هو فقط عدم احترام الاخر
اشمعنا انا الي لازم اكون صح
ما هو ممكن يكون الوفد صح و الاخوان غلط او الاخوان هما الي صح و الوفد غلط ؟
بالمره ( انا كنت منضم للوفد زمان لغايه ما ربنا هداني الحمد لله , بس برده ما انضمتش للاخوان ) و ده مش معناه ان الوفد غلط ولا الاخوان
و ليه لما نتكلم عن القرضاوي مثلا يقوم يرد و احد و يقول لا انا بسمع عمرو خالد
طب ما تسمع عمرو خالد , هل ده معناه ان القرضاوي وحش
و احتمال ان عمرو دياب هو افضل من تامر او تامر افضل من عمرو ؟
علي فكرة انا بحب عمرو و تامر بس التوب عندي هو العسيلي و كاظم و عمرو مصطفي لاكن ده مش معناه ان عمرو دياب و تامر وحشين لا طبعا عمرو و تامر في ناس كتير بتحبهم و انا كمان بحبهم بس بحبهم عشان جمال صوتهم فقط , بس اعمل ايه ودني بترتاح مع العسيلي و كاظم و عمرو اكتر ولولا اختلاف الاذواق ... لبــ
و ممكن يكون الزمالك احسن من الاهلي لكن انا بشجع الاهلي و بحب الاهلي و مش معني كده اني اكره الزمالك
لازم الواحد يفرق بين حبه لشئ و كره لنقيض الشئ
اشمعنا انا علطول الصح ؟ اشمعنا انا اختياري لاي شئ هو الي صح و الباقي غلط ؟
كل شئ يحتمل الصواب و الخطا
الا احنا علطول صح

1 comment:

3araby said...

كلام صح يا أحمد لازم نتقبل الرأى الأخر لانه دايماً كل رأى يعتقد انه صح والاخر لأ .

بس لو الأمر تطور الى جانب التعرض بألفاظ خارجة أو بقلة ذوق بمعنى أصح هنا يصبح الحوار مستحيلاً لأنه يجب لكل رأى الدفاع عن نفسه وبكل الوسائل المتاحة و الغير متاحة نظراً لأننا فى زمن البقاء للأقوى .

لذلك فأنا أرى أنه يجب أن يتم احترام الراى الأخر وان نتبع حسن و آداب الحوار حتى نصل للمراد من المناظرة التى تتم بين طرفين متقابلين لعلهما يصلا لحل وسط .


و أخيراً لازم يا أحمد ترجع تكتب تانى ومتحرمناش من روائعك .